Femtio nyanser av honom

Japp, nu har jag avverkat första boken i serien - på ljudbok. Hela första halvan av boken var jag mest förbannad - på boken som helhet, på vänner som lyssnar på den (och antagligen måste vara knäppa i huvudet!), på karaktärerna, på språket och på uppläsaren. Jag tyckte det var en dålig story, alldeles för mycket svordomar, att uppläsaren betonade på helt fel ställen, att Mr Grey var en sjuk människa och att miss Steel var ett jävla våp som inte hade vett nog att stay out of there. Och sexet sen - sjukt. Ja, precis allt var fel. Men jag tänkte att något vettigt måste ändå komma, eftersom så många läst och rekommenderat den här jävla skitboken. Och som sagt, efter ungefär halva boken vände allt och plötsligt tyckte jag att boken var väldigt beroendeframkallande. Jag var fortfarande frustrerad (inte sexuellt frustrerad nu!), men jag ville inte längre slänga boken åt helvete! (Vilket jag ju inte heller kunde eftersom jag ju lyssnar på den som ljudbok, remember?) Språkligt är boken förkastlig, med svordomar, inre gudinnor och ett undermedvetet som hela tiden gör sig påminnt, trots att ju hela vitsen med det undermedvetna är att vi inte är medvetna om det. Med tanke på bokens språkliga brister måste jag ändå få ge Julia Dufvenius cred för en strålande uppläsarinsats! Det kan inte vara lätt att läsa in en bok som denna och få det att låta vettigt. När jag nu har sågat boken vid fotknölarna så måste jag få återgå till vad jag skrev tidigare - efter halva boken händer något magiskt och det blev helt plötsligt svårt att inte lyssna vidare. Nu har jag påbörjat den andra boken, Femtio nyanser av mörker, hunnit ungefär 1/4 och kan meddela att den hittills är bättre än vad den första boken var. Det ska bli intressant att se vad som händer, både i boken och i mitt förhållningssätt till den. Jag kanske inte orkar lyssna klart denna trilogi? Men nu förstår jag i alla fall vad som fått så många att vilja läsa boken, förutom grupptrycket alltså. Mina vänner och bekanta är inte knäppa i huvudet, trots allt. 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0