En riktig favorit!

Idag har det regnat här hela dagen. Vi passade på att ha en lugn hemma-slöar-dag. Och att laga god mat både till lunch och till middag. Ikväll har solen kikat fram, och då skyndade vi oss ut med cyklarna en sväng hela minifamiljen innan Nils skulle i säng. Skönt med lite frisk luft när man varit inne en hel dag. 
 
Nu i början av kuren kommer jag att lägga upp en del recept och inlägg om just detta. Var god ha tålamod, det kommer inte att vara för evigt. Men jag känner att jag behöver göra det såhär i början, som en del av att komma igång. Till frukost idag blev det bacon och äggröra - gott, snabbt och mättande. Men sen blev det lite nya utmaningar...
 
Lunch: Biffar med vitlök och basilika och en grön grönsallad. Rörde ihop en smet av 400 gr nötfärs, 2 ägg, en halv lök som jag mixat till mos tillsammans med lite får- och getost samt en vitlöksklyfta. Kryddade med basilika och "five peppers". Var lite orolig för att de bara skulle falla isär, men de höll ihop bra. Till detta hade jag en grönsallad bestående av isbergssallad, spenat, gurka, kokta ärtor och rödlök. 
 
Middag: Baconinlindad kycklingfilé med fyllning och wokade grönsaker. Skar kycklingfilén "på bredden" och fyllde med hackad spenat och hackad får- och getost. Kryddade med lite ingefära, "five peppers" och lite red hot chili peppers, och lindade den sedan med bacon. Stekte ett par minuter runt om, så att det blev en fin yta. Sen fick de ligga i en form i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter. Och sen wokade vi squash, grön paprika, sugarsnaps och purjolök. Och kryddade med ingefära och cayennepeppar. GRYMT GOTT! Helt klart en favorit, och något som jag kommer att äta fler gånger under kurens gång! 
 
Har varit trött idag, säkert både på grund av min nya kost och på grund av vädret. Sen har jag varit fruktansvärt mätt, orkade inget mellanmål idag heller och nu på kvällskvisten är jag också mätt. Så jag tänker ta en kopp rött te och mysa med Marcus och Kennet framför en rulle. Skönt med en vilodag från morgon till kväll! 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0