Barnrummet

Här kommer nu bilder från våran senaste renovering, Nils första egna rum. När vi köpte huset fanns det en orange fruktansvärt ful och äcklig heltäckningsmatta i rummet. Den åkte ut snabbt som attan! 
 
 
Jag skulle skriva examensarbete och behövde en plats att hålla till på (trodde jag i alla fall) och så kom "kontoret" till. Det var en quick fix. När vi plockat bort heltäckningsmattan dök en korkmatta upp, och den korkmattan såg precis ut som väggarna i rummet. Så vi målade vitt, helt enkelt. Och jag använde inte rummet en enda gång. Till annat än förvaring. Därför kändes det helt naturligt att Nils och hans leksaker skulle få ärva rummet. Vita väggar kändes inte lika kul längre. 
 
Här är en bild på rummet medan det var vitt.
Ja, ni ser ju vilken mysig kulör korkmattan hade också.
 
Rummet fick nya tapeter på alla väggar utom den sluttande. Den sluttande fick fortsätta vara vit. Och samma klickgolv i ek som i vårt sovrum lade vi in. När jag skriver vi i det här sammanhanget så är det en sanning med modifikation. Det är snarare Marcus som står för både tapetsering och klickande av golv på det här stället.
 
 
 
Dags för möblemanget. Tapeterna och golvet gav rummet en modernare look. Jag använde därför äldre möbler och leksaker för att hitta tillbaka till en tidsepok som bättre passar huset. Alla möbler i Nils rum är begagnade, och alla leksaker (med undantag för en pryl eller två) är sådant som Nils ärvt, fått i present eller som vi köpt begagnat.
 
Tada! Såhär blev det! 
 
Bokhyllan i teak köpte vi via en köp- och säljgrupp på facebook, och spjälsängen fyndade vi på Återbruket. Den blå väggklockan fyndade jag på Reprisen i Öjebyn för ynka
20 spänn, och den passade ju perfa!
 
Den fina bonaden som pryder väggen över spjälsängen har Nils gammelmormor broderat.
Till höger i bild vilar Nils dockor i en docksäng med "Hans och Greta", även det ett fynd från Reprisen i Öjebyn. 
 
Både skänken och det lilla barnbordet med stolar är fynd från köp- och säljsidor på facebook. Det finns fyra små stolar, men jag är i full färd med att måla dem så att de ska se ut som den stol ni ser på bilden: sitsen i originalträt, resten vitt. 
 
 
 


Kommentarer
Jenny Grannas

Så fint ni har gjort det! Fina förvaringsmöbler :) Vi kommer få tänka compact-living när vi gör Elliots rum.. det är inte många kvadrat :P

2013-04-24 @ 00:50:00
URL: http://rubusarcticus.wordpress.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0