Om att fatta beslut på tom mage

Jag hade ett moment av riktigt dålig karaktär förra helgen. Eller okej - jag hade ett par moments av riktigt dålig karaktär och de slutade inte för att helgen slutade. Jag har som ni ju vet gett mig själv ett år utan godis, fika, chips, läsk och glass. Sen två månader tillbaka har jag dessutom ätit enligt Gröna kuren (kött, fisk, fågel, bönor, gröna grönsaker, nötter och vissa utvalda fetter). Jag hade bestämt mig för att äta enligt Gröna kuren ytterliggare en månad och sedan övergå till LCHF-kost, sakta men säkert. 
 
Vi kom hem rätt sent efter kalaset i lördags och jag var jättehungrig. Började röra ihop en smet till LCHF-fläskpannkaka åt Marcus och Nils, och insåg någonstans mitt i det att jag aldrig skulle orka ställa mig och laga något annat särskilt till mig. Här någonstans skedde dumhet nummer ett. Jag bestämde mig för att börja äta LCHF - här och nu. Inte så smart. Jag vet egentligen att sådana där beslut fattade på tom mage i minutens hetta alltid är dumma beslut. Jag åt pannkakan och på kvällen var det dags för dumhet nummer två. Jag lastade fram mörk choklad i olika varianter som vi skulle testa, och man kan väl säga att jag provåt ganska mycket. Alldeles för mycket. Så mycket att jag när jag vaknade på söndagmorgon med världens magsmärtor lovade mig själv att aldrig äta mörk choklad eller socker ever again. Och på söndagkväll satt jag likväl där med en chokladkaka i handen. Det blev måndag och till lunch var jag väldigt trött och orkade inte alls sätta mig med mina studier så som det var tänkt. Lösningen - lite mörk choklad. Och snart satt jag där och åt av Ahlgrens bilar som min lillebror köpt och lämnat här. Skit också. 
 
Mitt godisuppehåll höll alltså i 8 månader. Min LCHF-karriär höll i 2 dagar. Jag kan helt enkelt inte äta mörk choklad. Inte som det är nu och kanske aldrig. Vi får väl se. Nu är jag i alla fall back on track. Tisdagmorgon återgick jag till det jag kan och vet fungerar för mig, gröna kuren och periodisk fasta (16+8). Jag behöver den här månaden för att hinna fundera ut hur min LCHF-kost ska se ut. Och för att SUCCESSIVT ta in andra grönsaker, bär och mejerier. Hoppas bara att jag minns det här nästa gång jag har ätit dåligt och blir hungrig.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0