Betessläpp för våra ko-mpisar!

Här hemma är vi riktiga mjölkslukare kan jag lova! Både jag och Marcus älskar mjölk, och dricker helst det till maten om vi kan. När jag var gravid med Nils gick det lite över styr, och vi handlade hem totalt 14 liter mjölk i veckan - på två personer! Dessutom äter vi fil till frukost ett par dagar i veckan åtminstone, och nu när det är såhär varmt kan det till och med hända att jag tar en filtallrik till lunch. Med andra ord, vi är ganska stora konsumenter av mjölkprodukter! Sen värnar vi såklart om våra norrländska bönder och väljer Norrmejerier, det bara måste man ju! 
 
I morse laddade vi upp inför årets betessläpp på Norrabyn med en fräsch filtallrik till frukost, och som den fröken jag är passade jag på att ha en liten föreläsning för Nils om hur viktigt det är att vi värnar om våra norrländska bönder och om korna. ANNARS KAN VI INTE HA SÅHÄR GOTT FIL TILL FRUKOST! Jag hoppas att han förstod allvaret. Sen tog vi cykeln till bondgården i Norrabyn, drack iskall mjölk i solen och tillsist var det dags.. korna släpptes ut på bete! Nils satt på pappas huvud för att kunna se kossamuorna så bra som möjligt, men självklart var det de andra människorna och barnen som i första hand fångade hans intresse. Jag däremot kände mig som vanligt väldigt fascinerad och lycklig när korna skuttade omkring med sprittande ben och juver som studsar runt som basketbollar. 
 
 
 
Väl hemma igen har vi fortsatt vara ute i det fina vädret ända fram till nu. Det är hej och hå så varmt, och efter lunch och sovstund och bad och mellanmål och lek i solen kände jag att vi behövde en paus från den där extrema solen. Så nu sitter vi inne en stund, Nils polemasar på med sina leksaker och jag skriver ju lite här!
 
Och på tal om bad, så har Nils hunnit med att bada ute både en och två gånger sedan sist. Och det var som jag trodde - ett trött barn i baljan är inte så kul. Ett väl utsövt och mätt barn i baljan verkar däremot vara väldigt kul, för det är plask plask och sång och gung gung och skratt. Så om någon hör ett litet performance, så är det bara Nils som tar sig ett bad här hemma på Björkgatan. 
 
 
 
Baljan är ett fynd från förrådet vårat, perfekt när våran lillbebis ska bada!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0