Älgfärsburgare

Gårdagens filmkväll blev mycket lyckad, och E.T var precis en sådan mysig film som jag föreställt mig den! Idag har min fina vän Hanna varit här, druckit kaffe och surrat. Vi ses inte så ofta och då är det ju extra roligt att catcha up när vi väl ses! Till middag gjorde jag supergoda älgfärsburgare med klyftpotatis till, så nu är vi mätta och belåtna.
 
 
Det är verkligen inte svårt någonstans.
 
Det här behöver du till älgfärssmeten:
1 paket bacon
500 g älgfärs
1 äggula
1-2 msk senap
1-2 msk tomatpuré
kryddor (etc. vitlök, peppar, chili)
salt
 
Och så här gör du:
Jag skär ett paket bacon i små små bitar, knapersteker det och lägger det sedan på ett papper för att fettet ska rinna av. Sen blandar jag 500 g köttfärs, det knaperstekta baconet, en äggula, 1-2 msk senap av valfri sort, 1-2 msk tomatpuré (eller chilisås) och valfria kryddor (jag hällde i lite grillolja också). Det gäller att blanda väl, men inte för mycket för då blir smeten trådig! Platta ut till lagom stora, lagom tjocka burgare (åter igen är det smaken som måste avgöra!) och stek dem (eventuellt med lite salt och vitpeppar) så de får en fin yta på var sida. 
 
Nu ska vi bjuda John och Maja, som precis kom in genom dörren, på kaffe och marängsviss! (Ingenting för mig såklart, för jag har ju godislöftet att tänka på!)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0